Sunday, July 6, 2008

Stampede halve marathon/Stampede half marathon


De laatste keer dat ik een halve marathon in wedstrijdverband heb gelopen was in september 2006 in Rotterdam. De wedstrijd was een regelrechte ramp voor mij. Het was die dag 27 graden Celcius en ik startte te snel waardoor ik al naar twee kilometer er helemaal doorheen zat. Dat ik alsnog 1 uur 42 op de klokken liet snel is me nog steeds een raadsel te meer daar ik ook nog een halve kilometer wandelde (ergens tussen 17 en 18 kilometer). Door deze ervaring had ik niet meer zo veel trek om een nieuwe halve marathon te doen. De laatste weken heb ik echter stilletjes met Jason en David van de Calgary Roadrunners veel getraind en toen dat goed ging me toch maar ingeschreven voor de halve marathon van Calgary. De trainingen gingen geweldig en ik kan me niet herinneren dat ik me ooit zo goed heb voorbereid voor een wedstrijd. Gisteren bijvoorbeeld nog 25 minuten rustig hardgelopen op aanraden van David. Dat was echter absoluut geen succes want ik had behoorlijk pijn in de buikspieren. "Moet ik weer hebben dacht ik nog. Nou, dan maar de verwachtingen bijstellen voor morgen". Met die insteek ging ik vanmorgen dan ook van start. Om 7 am was de strat en het was perfect weer: bewolkt, 15 graden Celcius, weinig wind. Hoewel het in de laatste twee kilometer warmer werd was dat verder geen probleem. Gegeven de problemen met de buikspieren van gisteren startte ik met het idee om voor een tijd van 1 uur 45 minuten te gaan en vooral rustig de eerste twee kilometer te rennen. Ik dacht echt dat ik het ook rustig aan deed maar naar drie kilometer bleek ik toch al 4 minuut 30 per kilometer te lopen. Te snel dus (5 minuten was het plan). Het liep echter zo lekker dat ik door ging op dit tempo. Het bleek een van die dagen in het jaar te zijn dat je idee hebt echt goed te lopen. Tot mijn verbazing bleek ik het tempo vol te houden to ver in de 18de kilometer waarna een kleine "inzinking" volgde en de laatste twee kilometer in 5 minuten gingen om op een eindtijd van 1 uur 36 minuten en 44 seconden uit te komen. Wow, was ik blij met die tijd! Slechts eenmaal eerder liep ik sneller (Zandvoort 1990, 1 uur 35 en nog wat). Ook Jason en David bleken zeer goede tijden te hebben neergezet. Jason deed 4 minuten van zijn PB af!!! Na afloop heerlijk anderhalfuur in de dan voller schijnende zon zitten nagenieten met Jason en David en later ook nog met Carla en Danny (ook van de roadrunners).
Foto's volgen nog.


The last time I run a half marathon was in Rotterdam in September 2006. That race turned into a full disaster for me. It was 27 degrees Celsius that day and I started to fast so that I already felt like dying two kilometers into the race. It remains a mystery to me how I still managed to finish in 1 h 42 especially if you consider that I had to walk between kilometers 17 and 18. Due to this experience I have not had much appetite in doing another one. However, with Jason and David from the Calgary Roadrunners I quitely have been training for one in the last weeks and since it went well I did register for the Stampede Half Marathon here in Calgary. The training runs and practices went very well and I cannot remember having prepared myself so well for a race. Yesterday, for example, I made sure to do a slow 25 minute run just as David had suggested. What a disaster that turned out to be. I had major muscle pains in my abdomina. "Sure, that must happen to me of course" I was thinking followed by "Well, let's adjust my expectation and take more time to finish the race" With that attitude I started this morning. The start was at 7 AM (!) and the weather was perfect, cloudy, little to no wind, and around 15 degrees Celcius. Given yesterdays muscle pains, I set my goal for a finish of 1 h 45 and commited myself to do the first kilometers slowly. While I was convinced I was doing it slowly, the 3 km mark revealed that I was doing 4m30 per kilometer, i.e. way faster than the planned 5 minutes per kilometer (that lead to a finish in 1 h 45). However, the running felt so natural and easy that I deciced to stray from the plan and continue with this pace. This was one of those days in the year that you feel that you are running your perfect race. Lucky me! Surprisingly I was able to keep the pace up to kilometer 18 after which I had to slow done due to fatigue and finish the last kilometers in 5 minutes per kilometer to finish in 1 h 36 m 44s. Man, was I happy with that result! Only once before did I run faster (TROS loop Haarlem 1990, 1 h 35 m). Turned out that Jason and David did very well as well. Jason finished in 1 h 44 some taking some 4 minutes of his PB and David finished in 1 h 54, some minutes below his target!!! After the race we relaxed and enjoyed ourselves in the (then) nice and sunny whether. Later Carla en Danny (also from the Roadrunners) joined us there as well. A great day...

2 comments:

Downhillnut said...

Way to go, Sander!

Sometimes a bad pre-race run helps take the pressure off your race-day expectations.

So cool that you ran almost as fast as you did 18 years ago!

Anonymous said...

Wat een knappe prestatie tijdens de marathon!
Zo te lezen zijn jullie lekker aan het genieten van de zomer (behalve van de muggen dan! hahaha).

Groetjes Peter & Judith

 
Schrijf gerust een commentaartje... Feel free to add a comment...