Thursday, July 3, 2008

Waterton lakes National Park

Afgelopen weekend waren we in een nationaal park in het zuiden van Alberta, tegen de grens met Amerika aan: Waterton Lakes National Park. We vertrokken om 6 uur 's avonds, na de hamburgers op de BBQ van Sander's werk. Jammer dat we daar zo vroeg weg moesten, Sander had het net zo naar zijn zin met het partijtje voetbal Brazilie vs.(Europa/the rest van de wereld) met zijn collega's. Maar e camping was zo'n 290 km van huis vandaan, en we wilden nog wel met daglicht ons tentje op kunnen zetten. De reis verliep voorspoedig, als je om 6 uur weggaat in een weekend waarin half Canada op stap gaat sta je zelfs op de weg naar het zuiden door Calgary heen nog niet in de file. We waren er in drie en een half uur, heel redelijk als je bedenkt dat er zo'n 100 km enkelbaans weg te rijden was. Veel mensen hadden de maandag en dinsdag na het weekend vrij omdat het hier afgelopen dinsdag Canada day was (1 juli, de verjaardag van Canada, 141 jaar oud). We waren met de Calgary Outdoor Club meegegaan, een fantastisch initiatief van mensen die graag actief bezig zijn in de open lucht en daar gezelschap bij zoeken. We hebben met 37 mensen op een groepskampeerplaats gestaan, heel knus met zo'n 20 kleine tentjes tussen het gras en de vele muggen. Zelfs 's ochtends vroeg barst het al van de muggen hier, ongelooflijk. We zijn maar aan de DEET gegaan, alhoewel ik niet zo weg ben van dat spul, is zo giftig als ik weet niet wat. Enfin, verder met mijn verhaal. Ons tentje stond natuurlijk zo, en voor het donker was zaten wij met een koud biertje uit onze koelbox bij het kampvuur. Ik vond het heel leuk om met zo'n groep mensen weg te zijn. Aan de muur hingen wat lijstjes met 3 wandelingen die waren voorgesteld door verschillende mensen. Je kon mee met zo'n gezamelijke wandeling of je kon op eigen gelegenheid het park bekijken. De formule was 'vrijheid, blijheid'. Natuurlijk ging zowat iedereen wandelen, daar kom je daar immers voor. Wij hadden gepland mee te gaan wandelen, maar ze vertrokken wel ERG vroeg voor een vrij weekend en Sander voelde zich niet in topconditie. We hebben daarom relaxed op de camping en zijn pas later het park gaan ontdekken. Weer erg mooi, allemaal zo de moeite waard!! Prachtige bergen, nog veel sneeuw overal en diepblauwe meren. 's Avonds kookte de helft van de mensen wat, op brandertjes, in het kampvuur, wij op onze BBQ (multifuntioneel!), of men had al hamburgers gegeten op de terugtocht na de wandeling in het enige dorpje van het park. De zon was superwarm, ook 's avonds nog en tussen 7 en 8 's avonds zaten we nog op elkaar gestapeld achter een hutje, de enige schaduwplek die onze kampeerplek rijk was. De muggen werden ook steeds actiever, dus daarom maar weer snel allemaal rondom het kampvuur en een zak marsh mellows rond laten gaan. Ik snap niet dat mensen ze te machtig vinden, heerlijk!!!!!!
Zondag zijn we 's middags weer thuisgekomen, met een relaxte week in het vooruitzicht. Maandag en dinsdag alleen het hoognodige doen op het werk, vrijdag begint de Stampede hier en is het ook gebruikelijk om toch minstens de ochtend vrij te nemen voor de Stampede Parade. Ik pas me aan en ga genieten van wat extra vrije tijd ... Foto's volgen later ...

Past wekend we spend in Waterton Lakes National Park in south Alberta, on the border with the USA (Montana). We left friday at 6 m, after having hamburgers on the CMG BBQ (Sander's work). It was a pity we had to leave there so early, Sander was enjoying the soccer game Brazil-Europe (or rest of the world) with his colleagues so much. But hte trip would be 290 km and we wanted to put up our tent in day light! It was amazing, the trip went pretty fast, 3.5 hours, on a busy long weekend (Canaday day!), having to cross whole Calgary to drive to the south. We spend the weekend camping with the Calgary Outdoor Club , a great initiative of people who like to spend active time in the outdoors. In total we had 37 people in our group and camped at Belly River group camp ground. Very cosy, 20 little tents in between the long gras and the numerous amounts of mosquitos. We started using DEET too, although I don't really like the idea of using such heavy toxics. Well, to continue with my story, before dark we put up our tent and had some nice cool beer at the camp fire. Great!! I really enjoyed being out there with a bunch of like-minded people. Everybody was free to choose how to spend their weekend, there were joint hikes listed, so everybody who wanted could tag along. We planned to join a hike on saturday but it turned out they were leaving really early and Sander did not feel very fit. So we stayed behind, relaxed and did some sight seeing on our own in the afternoon. They have great lakes and mountains in this park, still lots of snow, it was so beautiful! ontdekken. Weer erg mooi, allemaal zo de moeite waard!! In the evening people who did not have dinner in town after their hike were cooking, on stoves, in the fire pit, we on our multifunctional gas BBQ. It was still awfully hot out there in the sun, even at 7, 8 pm at night. Since the mosquitos were very active again we all huddled around the camp fire as soon as the sun set, passed around marsh mellows, drinks etc.
We drove hoem on sunday, with a relaxed week in front of us. I will only do some necessary experimental work on monday and tuesday and take friday off. It is TSampede parade in Calagary on friday. I will be integrated, social and adjust to the habits around here, so take time off, relax and enjoy .... Pictures will follow ...

0 comments:

Schrijf gerust een commentaartje... Feel free to add a comment...