Wednesday, May 6, 2009

Geneesmiddelentroep. Drugs, drugs, drugs.

Deze week weer in de tandarts stoel, nu voor tandvlees transplantatie na mijn nieuwe kronen en nacht-gebitje. Terugwijkend tandvlees, waardoor je tanden uiteindelijk gaan uitvallen over vele jaren, is nu blijkbaar ook al te repareren. Ik had er in NL nog nooit van gehoord moet ik zeggen. Op zich viel het wel mee, op 3 kiezen kwam nieuw tandvlees aan de voorkant en het tandvlees werd weggehaald in mijn gehemelte, het duurde maar een uur.
Waar ik echter nogal van op stang gejaagd werd was dat ik eenmaal in de stoel alvast twee penicilline en een 3 doseringen ibuprofen kreeg en dat ik recepten meekreeg voor een heel zieknhuis. Men vind dat allemaal maar gewoon dat je je vol stopt met al die troep, ze hadden het zelfs in het voorbereidende bezoek helemaal niet gezegd. Daar blijkt wel weer het verschil in de houding ten opzichte van medicijngebruik tussen NL en Canada. Penicilline voor 8 dagen, een anti-bacterieele spoelvloeistof (die neem ik beiden braaf, ik wil geen infecties) en een hoeveelheid pijnkillers om je hele familie mee om te brengen. De ibuprofen is 600 mg, dus 3x een normnale tablet. Die neem ik nu even de eerste 72 uur, maar wel slechts 2 ipv 4 per dag, het vermindert de zwelling en onsteking. Maar morgen stop ik dus snel met die troep! Naast ibuprofen voor zekere een hele week heb ik ook paracetamol-codeine tabletten gekregen voor wel een week, daar mag je zelfs niet mee achter het stuur (volgens mij kan ik van die pillen op straat nog geld van maken!). Was het alvast maar volgende week, want van die penicilline krijg ik diarree, bbbrrrr......

This week I, Liesbeth, experienced Canadian dentistry again. Apart from the new crowns and a dental orthotic I was advised to have some gum repair work done. I did not know gum transplants were possible, but nowadays they are able to sew new gums at the bottom of your teeth. This prevents your teeth from falling out in the (extended) future. Well, I experienced it all. I have 3 molars with new gums on the front of the teeth now. It only took one hour and lots and lots of freezing. They took some skin of the palate for the new gums.
Well, it all wasn't too bad but it proved again how different the Dutch think about medications. Once in the chair, they started me on 2 penicilline and 3 regular doses of ibuprofen and gave me a recipe for 8 days of penicilline, 4 doses of the 3x-strength for at least a week, a anti-bacterial mouth rinse and topped it of with a weeks supply of a codeine-paracetamol (aminocetophen over here) painkiller. I noticed that I was really annoyed that they had not informed me in the earlier visit about this enormous amount of drugs I was supposed to take. They really do not think that anyone could be hesitant to take all that stuff and are just used to taking drugs really easily.
Well, of course I'll do the penicilline and the mouth-rinse, better make sure things will not get infected. I'm doing half of the ibuprofen dose too, but only for the first 72 hours to keep inflammation and swelling down (one more day from now). After that it's goodbye to the painkiller(s) ...! I'll be happy when I run out of the penicilline too, it's giving me diarhea, bbbrrrr.....

3 comments:

Anonymous said...

He Liesbeth,

veel beterschap gewenst!


Annette

Unknown said...

He Liesbeth, ja hoor gevonden!! We kennen elkaar van de Jacintaschool. We zijn op zoek naar de meiden en jongens uit de zesde klas van 1975 om een reünie te organiseren.
Ik vind je helemaal niets veranderd. Wat leuk om je blog te lezen! Wil je mij je mail/adresgegevens laten weten via ehaima@wanadoo.nl. Dan kunnen we eventueel via de privé mail verder praten. Veel groeten, Saskia van der Lee

Corné, Lisette, Silke en Nikki said...

Ha Liesbeth en Sander,
Al weer een tijdje niet jullie site gelezen. Nu weer up to date! Minder! dat van dat tandvlees. Gooien ze dat wat ze over hebben op de BBQ?
Beterschap en groeten uit Zeist

 
Schrijf gerust een commentaartje... Feel free to add a comment...