Wednesday, March 19, 2008

St. Patricks day

Op 17 februari hoor je hier je groene shirt of trui uit de kast te halen, ook al heb je geen ierse voorouders. Het is nog niet zo dat we er een dag vrij voor krijgen, maar het leeft wel. Op scholen wordt er bijvoorbeeld vrij veel aandacht aan besteed. Onze hardloopclub organiseert al jaren een wegwedstrijd in het weekend rondom St. Patricks day. En zaterdagavond net het vliegtuig uit Nederland uit, stond ik zondagochtend om 10 voor negen 's ochtends alweer buiten aan de voordeur in mijn hardloopkleren. Brrrr...., ter ere van mijn thuiskomst had het weer een beetje gesneeuwd en vroor het lichtjes met een behoorlijk koud windje erbij. Het was slechts -13 graden Celsius. Terug naar binnen voor een extra trui, en toen gingen we op pad. Enfin, om 10.05 uur viel het startschot voor de 5 km en daar liep ik in de sneeuw en ijsprut, het was ondertussen al weer lichtjes gaan sneeuwen. Sander was 5 minuten eerder weggeschoten voor de 10 km. Ik had gehoopt een redelijke tijd neer te zetten van 30 minuten, maar na een halve kilometer lichtjes heuvel-op was ik al echt flink buiten adem aan het raken. Mijn tijd was ook ronduit belabberd, ergens rond de 35 minuten. Zogauw de foto's van de race op internet staan zal ik een link aanmaken, kan je zien dat ik wel echt mijn best heb gedaan (zoals je kan raden was de foto NIET flatteus). Sander liep een goede tijd op de 10 km, maar ook hij is toch 3 tot 4 minuten langzamer op de 10 km dan in Nederland. Wij zijn echt 'van het vlakke land', ieder heuveltje is er 1 teveel! In ieder geval ben ik weer flink actief gestart hier, altijd goed!

Vorige week was ik weer een weekje bij mijn ouders in Nederland. Zoals iedere keer in Nederland vloog de tijd natuurlijk om, erg gezellig! Er zijn plannen gemaakt dat alle 'oudjes' (Sanders plus mijn ouders) samen 2 weken naar Calgary gaan komen dit voorjaar. Nog even wat gezondheidsperikelen afwachten en de boeking kan gaan gebeuren. Mijn ouders hebben al een OK gekregen van behandelend artsen, nu Sander's vader nog die de laatste tijd misschien wat thrombose problemen heeft gehad. Wist je trouwens dat mensen boven de 70 door sommige reis-en annuleringsverzekeringen geweigerd worden? Een hogere premie kan ik me wel voorstellen maar totaal geweigerd worden vind ik wel een beetje leeftijdsdiscriminatie. Hopelijk kan het allemaal doorgaan, we zouden het er leuk vinden om hen te laten zien hoe wij hier leven!

Februari 17th you are supposed to wear something green, also when you do not have irish ancestors. Unfortunately it is not a bank holiday (yet). The Calgary roadrunners organise a road race at St. Patricks day. Saturday evening I got off the plane from the Netherlands, sunday morning at 9 am I was wining at the front door in my running gear: way too cold, windy, -13 and snow again. Went back in for another sweater and off we went. At 10.05 we started for our 5 km, it had started to snow again lightly, the roads were a little icy and snowy. Sander left 5 minutes earlier for his 10 km. I had hoped for a decent time because I only did the short 5 km race, but after 10 minutes or so I was panting and puffing going up the first slightly hilly part. My time was bad: 35 minutes but I really did my best and I was just very tired early in the race. Tp prove I did my best I linked to the finish photo, not the most flattering picture! Sander did well on the 10k, although his time was also 3 to 4 minutes slower than his dutch 10k times. We are real dutchies: each little hill is a hill too much for us! Alltogether an active start back in canada again!

Last week I was visiting my parents in the Netherlands. Everytime I visit, the time goes by so fast. I had a very good overthere again. We started to make plans our parents will visit us this spring or early summer (all together, Sanders plus my parents!). We are still waiting for OK's their physicians since 3 out of 4 do have some health problems. This morning I heard the docotrs gave their OK to my parents, now we have to wait for some mediacal tests from Sander's dad, since he probably has had some thrombosis problems lately. Did you know peolpe over 70 are refused by certain travel insurance companies? I can imagine they charge higher premiums for older people, but just refusing them is a bit discriminating, I think. Well, we hope our parents can come and visit us, it would be great to show them how we live here!

1 comments:

Dawn - Pink Chick Tris said...

Thanks to Gabino I found your blog. Love your header photo. I do hope things get resolved so you jparents can visit.

 
Schrijf gerust een commentaartje... Feel free to add a comment...